S H-sticker voor RESPECT, VEILIGHEID en BEGRIP

Senioren gaan langzaam minder horen. De naasten in hun omgeving moeten hen erop wijzen dat zij slechter gaan horen. De eerste fase is de ONTKENNINGSFASE en niemand wil zo’n groot bord achter op de fiets hebben, want zij horen iets minder en zijn niet doof. Hierdoor is deze S|H-sticker ontwikkeld en iedereen zal zich hierin herkennen.

‘Ruim 1,6 miljoen senioren die minder goed horen!’

De S|H-sticker attendeert de omgeving hierop. De sticker is 5x5 cm en past bijvoorbeeld op het achterspatbord van uw fiets. Op de steeds voller en drukkere fietspaden wordt hiermee subtiel aangegeven dat u, ook bij herhaaldelijk en nadrukkelijk bellen, niet wordt gehoord. De S|H-sticker is op vele manieren te gebruiken ook bij de voordeurbel, scootmobiel, rolstoel, rollator tot aan wandelstok toe, omdat deze eenvoudig op maat is bij te knippen en plakt op alle stof en vetvrije ondergronden. Vele instanties ondersteunen dit initiatief o.a. Nationale Politie, Veilig Verkeer Nederland, GGMD, ANWB, KBO-afdeling; omdat we met ons allen meer Respect, Veiligheid en Begrip wensen voor elkaar in ons land. Na het aanbrengen van de sticker op het achterspatbord zegt de ervaring, dat je anders/prettiger gaat fietsen. Het achterop komende verkeer gaat zich beleefder gedragen.
     Op dit moment zijn er enkele verkooppunten in het land. Bestellen kan ook op WWW.SLECHTHORENDESTICKER.NL of stel een vraag op sh.sticker@ziggo.nl en u krijgt binnen 5 seconde antwoord.

4 intiatieven voor ouderen uit Doetinchem in coronatijd

1. Coronahulp platforms

Er zijn inmiddels flink wat platforms waar alle hulpvraag en aanbod wordt verzameld. Ouderen kunnen hier aangeven waar ze behoefte aan hebben en anderen kunnen aangeven dat ze willen helpen. Bijvoorbeeld boodschappen doen, beeldbellen, de hond uitlaten, het vuilnis buiten zetten of andere dringende zaken. Hieronder een overzicht met populaire platforms waar hulpbehoevenden en hulpverleners zich kunnen aanmelden.

•  Gewoonmensen.nl
  • Ready2help.rodekruis.nl
  • Nlvoorelkaar.nl
  • Lokale Facebook-groepen
  • Doe een briefje bij een kwetsbare buurman- of buurvrouw in de bus met jouw naam en telefoonnummer, en geef aan dat je wil helpen

2. Ouderen in beweging

Een van de grotere problemen waar senioren op dit moment tegenaan lopen is het tekort aan beweging. Sommige mensen durven de deur niet uit, anderen weten simpelweg niet hoe ze kunnen bewegen. Er zijn gelukkig diverse mogelijkheden om op een laagdrempelige manier toch in beweging te komen.

•  Omroep MAX zendt dagelijks het TV programma Nederland in beweging uit. Om heel Nederland thuis in beweging te krijgen werpt Olga Commandeur zich op als nationale personal trainer van thuiszittend Nederland. Ook online vind je wekelijks trainingsschema’s die zeer geschikt zijn voor ouderen.
  • Voor de vitale en actieve senioren die normaal naar een sportschool gaan kan het handig zijn een sportapp te downloaden. Daarin staan fitness-instructies en oefeningen die eenvoudig thuis gedaan kunnen worden. Populair zijn Seven Minute Workout en Sworkit.
  • Wandelen is misschien wel de meeste simpele en snelle manier om te bewegen. Een ommetje maken is goed voor lijf en feest. Houd je wel aan de richtlijnen van het RIVM: houd afstand en wandel bij voorkeur alleen.

3. Een gezonde maaltijden bezorgen

Door het coronavirus durven veel ouderen niet meer naar de (drukke) supermarkt. Boodschappen doen zit er dan vaak ook niet meer in. Het kan dan een behoorlijke uitdaging zijn om dagelijks aan een gezonde maaltijd te komen. Terwijl het juist nu belangrijk is dat ouderen de benodigde vitamines binnen krijgen voor de nodige weerstand. Gelukkig bezorgen ook in deze hectische tijd tal van maaltijdservices en tafeltje dekje organisaties gezonde koelverse maaltijden bij ouderen thuis. Op de website www.maaltijdbutler.nl vind je een overzicht met alle aanbieders van maaltijden aan huis in Doetinchem.

4. Online communiceren met familie

Er zijn tegenwoordig heel veel mogelijkheden om online te communiceren. Zowel chatten als videobellen. Via een smartphone, tablet / iPad of middels de laptop kan eenvoudig een videogesprek worden gestart. Zo blijft iedereen op te hoogte van elkaars leven en kunnen hoogtepunten zoals een jubileum of verjaardagen toch gevierd worden.

• WhatsApp: de meest populaire app van dit moment. Veel senioren gebruiken deze service om berichten naar familie te sturen.
  • Facetime: voor iedereen die een iPhone, iPad of Macbook heeft bestaat er de mogelijkheid te (video) bellen via Facetime.
  • Skype & Zoom: deze diensten zijn over het algemeen iets ingewikkelder voor ouderen in vergelijking met Whatsapp. Toch kan het handig zijn wanneer men een videogesprek wil voeren met meerdere mensen tegelijkertijd.
  • Social Media: via bijvoorbeeld Facebook of Instagram kan iedereen eenvoudig op de hoogte blijven van het leven van familieleden. Bekijk foto’s en video van kinderen en kleinkinderen en leg contacten via de chat.
  • Op Seniorweb is er een handige stap-voor-stap uitleg van deze online diensten, speciaal voor ouderen

Overige leuke initiatieven en tips

In het lijstje hieronder hebben we nog enkele initiatieven verzameld die zeker de moeite waard zijn om te bekijken:

• Kerkdienstgemist.nl: op een eenvoudige manier een lokale kerkdienst (live) luisteren.
  • Van Maandag t/m vrijdag van 13:00 tot 14:00 uur kunnen ouderen gratis meespelen met de Nationale Thuisbingo.
  • Met de App “Omapost” kun je eenvoudig een kaartje sturen naar je opa, oma of een andere oudere.
  • Via Samensterktegencorona.nl kan je een mooie poster aanvragen waarmee je kunt laten weten dat je anderen wilt helpen of juist wel wat hulp kunt gebruiken
  • Verschillende supermarkten hebben een speciaal “ouderenuurtje” waar de winkel uitsluitend geopend is voor ouderen

Brief van bestuur BPP aan bestuur Pensioenfonds Z&W

De B(elangenvereniging) P(ensioengerechtigden) P(ensioenfonds Zorg en Welzijn) heeft waardering voor de inspanningen die het bestuur van PFZW verricht om richting DNB en minister Koolmees tot opschorting of doorvoering van onnodige, maar desondanks dreigende, kortingen te komen. Ondanks enkele signalen dat de besluitvorming daarover wellicht in de goede richting gaat is allerminst zeker dat op korte termijn dienaangaande ook tot de beoogde resultaten zal worden gekomen.

In dit verband willen we graag op zeer korte termijn met u overleggen. Indien onverhoopt wel wordt aangestuurd op (gedeeltelijke) verlaging van de pensioenen, dreigt een onomkeerbare situatie die gevolgen kan hebben voor het pensioenakkoord en de pensioenuitvoering. Wij twijfelen er eigenlijk niet aan dat we nagenoeg dezelfde standpunten hebben. Zoals gezegd hebben we waardering voor jullie inspanningen. Wij maken ons echter wel zorgen over het uitblijven van formele ontheffingsverzoeken op basis van artikelen 141 en 142 van de pensioenwet door de (bedrijfstak-)pensioenfondsen. U kunt de volledige brief hieronder downloaden.

Brief van bestuur BPP aan bestuur pensioenfonds Zorg en Welzijn

Artikel Seniorenvereniging zoekt verjonging

Hier kunt u het artikel lezen/downloaden dat over dit onderwerp in het streekblad heeft gestaan.