Cliëntgroep Ouderen

Wat is de cliëntgroep, waar staat ze voor en wie is de doelgroep?

De cliëntgroep vertegenwoordigt de belangen van de ouderen in onze samenleving. Iedere burger hoort erbij en moet kunnen blijven deelnemen aan de maatschappij. Dit geldt in het bijzonder voor de oudere, kwetsbare burger, die ondersteuning nodig heeft bij deelname aan de samenleving.

De cliëntgroep volgt kritisch de beleidsstukken van de gemeente Doetinchem en geeft gevraagd en ongevraagd haar advies.

Contact met de cliëntgroep kan via onderstaande afvaardiging van de cliëntgroep of via de organisaties die de afzonderlijke leden van de cliëntgroep vertegenwoordigen.

Samenstelling

De cliëntgroep bestaat uit vertegenwoordigers vanuit de volgende organisaties:

• Wilhelmien Hetterscheid (vicevoorzitter) unie KBO - afdeling Wehl - Nieuw Wehl
  • Henk Koldewijn, ouderenbond SVD
  • Henk de Waal, ouderenbond FNV
  • Henk Strootman, ouderenbond CNV
  • Henk Jansons, ouderenbond PCOB
  • Dirk Kuipers (voorzitter) unie KBO - afdeling Doetinchem – Gaanderen

Er zijn momenteel twee vacatures welke ingevuld moeten worden vanuit de groep Sensire, Markenheem/Schavenweide

De cliëntgroep bepaalt onderling wie de voorzitter/vicevoorzitter is en die wordt daarmee afgevaardigd naar de Sociale Raad.

___________________________

Inloop Buurtplein

• Mijn schulden lopen op, wat nu?
  • Ik wil wat weten over opvoeden
  • Ik maak me zorgen over de gezondheid van mijn man!
  • Ik weet niet hoe ik dit formulier moet invullen !

Zo maar een aantal vragen waar je mee kunt zitten.

Elke werkdag is er wel ergens een Buurtplein Inloop in de gemeente Doetinchem.

Tijdens elke Buurtplein Inloop zit een team van buurtcoaches, sociaal raadslieden en vrijwilligers van het Formulieren Café voor je klaar en kunnen jou direct op weg helpen. Ook als je bijvoorbeeld alleen wat wil laten printen of gezellig een praatje wil komen maken, ben je van harte welkom!

Zonder afspraak en altijd gratis. Kom langs waar en wanneer het jou het beste uitkomt:

• Maandag 17.00 – 18.30 uur De Trefkuul - Pelgrimstraat 59a Gaanderen
  • Dinsdag 16.00 – 17.30 uur De Zonneboom - Zonneplein 4 Doetinchem
  • Woensdag 10.00 – 12.00 uur De Zuwe - De Bongerd 2 Doetinchem
  • Woensdag 10.00 – 12.00 uur Raadhuis - Raadhuisplein 1 Wehl
  • Woensdag 17.00 – 19.00 uur De Daele - Stevinlaan 9 Doetinchem
  • Donderdag 10.00 – 12.00 uur De Daele – Stevinlaan 9 Doetinchem
  • Vrijdag 10.00 – 12.00 uur ’t Brewinc - IJsselkade 13 Doetinchem

Voor meer informatie over Buurtplein Inloop en onze overige openingstijden kijk je op www.buurtplein.nl

_____________________________

Laag inkomen of hoge zorgkosten?

Kies voor de GarantVerzorgd zorgverzekering!

Gemeente Doetinchem biedt samen met Menzis een collectieve zorgverzekering aan voor mensen met een laag inkomen en/of hoge ziektekosten: GarantVerzorgd. Mogelijk is deze verzekering geschikt voor u.

GarantVerzorgd heeft veel voordelen t.o.v. een "normale"verzekering n.l.

• Uitgebreide dekking van medische kosten, b.v. voor een bril en de eigen bijdrage WMO.
  • Menzis geeft u korting op de premie voor de basisverzekering en de aanvullende verzekering.
  • De gemeente betaalt een deel van de premie wanneer uw gezin een inkomen heeft tot 120% van de bijstandsnorm en weinig vermogen.
  • U verzekert het eigen risico wanneer u kiest voor het meest uitgebreide pakket.
  • In de andere pakketten krijgt u een compensatie van € 120,-, wanneer u het verplicht eigen risico moet betalen.
  • Menzis accepteert u altijd, ook bij een mindere gezondheid.

Overstappen naar GarantVerzorgd

Bent u al verzekerd bij Menzis? Dan kunt u het hele jaar door overstappen naar GarantVerzorgd. Bent u verzekerd bij een andere zorgverzekeraar? Dan dient u over te stappen vóór 1 januari 2020 naar GarantVerzorgd verzekerd, via www.gezondverzekerd.nl .Hier ziet u precies wat GarantVerzorgd biedt en wat u uiteindelijk zelf per maand betaalt.

Meer informatie?

Kijk op www.doetinchem.nl/garantverzorgd of neem op werkdagen tussen 9.00 en 13.00 uur contact op met het Zorgplein, via tel. 0314-377377.

LET OP; Neem een geldig ID-bewijs, de gegevens voor het vaststellen van uw inkomen (loonstrook, uitkerings-specificatie) en de polis van uw huidige verzekering mee.

________________________________

Toekomstbestendig wonen lening

Doetinchem heeft de leningen voor het verduurzamen van woningen (Duurzaamheidslening, Blijverslening en Stimuleringsregeling voor Monumenten) samengevoegd tot één nieuwe lening: de Toekomstbestendig wonen lening. Inwoners hoeven nu niet meer uit te zoeken welke lening voor hun woonwens geschikt is, of meerdere aanvragen in te dienen voor hun woningaanpassingen. Het doel van de lening is verbetering van bestaande woningen en deze zo toekomstbestendig te maken.

Aanvragen

Het Energieloket door Agem voert deze regeling uit voor de gemeente. U kunt uw aanvraag indienen via de website van Energieloket door Agem. Daar vindt u ook alle belangrijke informatie bij deze lening.

Voorwaarden

• De Toekomstbestendig wonen lening kunt u als hypotheek of als consumptief krediet aangaan.
  • Het minimaal te lenen bedrag is € 2.500,-.

Inwoners die de oude leningen hebben afgesloten, houden deze onder dezelfde voorwaarden. Lopende aanvragen worden op basis van de oude regelingen afgewerkt. De verordening voor de Toekomstbestendig wonen lening vindt u onder "Lokale regelgeving".

Kijk voor meer informatie naar de animatiefilmp Stimuleringsregeling Toekomstbestendig Wonen.

_____________________________